• Úvod > Obsah > Aplikace > Osvětlení >
Geometrické osvětlení
Úvod do osvětlení
Výklad
Rozdělení a základní pojmy
- geometrické osvětlení je určeno svým středem; je-li tímto středem vlastní bod S, pak se osvětlení nazývá středové; je-li středem osvětlení nevlastní bod S∞, který je určen orientovaným směrem s, pak se takové osvětlení nazývá rovnoběžné
- ve středovém osvětlení jsou světelnými paprsky polopřímky vycházející ze středu S osvětlení; v rovnoběžném osvětlení jsou pak světelnými paprsky přímky souhlasně orientované a rovnoběžné se směrem s osvětlení
středové osvětlení |
rovnoběžné osvětlení |
 |
 |
- část objektu, na kterou mohou světelné paprsky dopadat, aniž by jim něco stálo v cestě, se nazývá přímo osvětlená část
- část objektu, na niž světelné paprsky nedopadnou, se nazývá vlastní stín
- část objektu, která je zastíněna jiným objektem, se nazývá vrženým stínem tohoto jiného objektu
Metoda zpětných (světelných) paprsků

- metoda se používá pro určení vrženého stínu jednoho objektu na druhý (viz následující příklad)
- nejprve se sestrojí vržené stíny všech objektů na vhodnou rovinu a z jejich průniku (úsečka YX') se pomocí zpětných paprsků (přímka SX') stanoví vržený stín (úsečka YX*) jednoho objektu na druhý
• Úvod > Obsah > Aplikace > Osvětlení >
 |
Verze pro tisk |